Wednesday, February 4, 2009

Takdir Allah atau permainan politik?

Semua orang tahu bahawa kerajaan Pakatan Rakyat (PR) di Perak bukanlah kerajaan yang kuat. Dengan majoriti yang kecil, ia sebenarnya sebuah kerajaan yang goyah, dan boleh ditumbangkan dengan sedikit "permainan politik" yang licik. Dan itulah sebenarnya yang berlaku.

Oleh itu, agak aneh dan mungkin sedikit lucu, apabila Zahid Hamidi mengatakan,

"Mereka harus terima kenyataan bahawa hanya kira-kira 10 bulan kerajaan mereka tumbang dan Allah telah takdirkan bahawa Barisan Nasional mengambil alih semula negeri Perak" *(Utusan Malaysia 5 Februari 2009).

Betulkah PR tumbang kerana takdir Allah?

Biasanya dalam hal politik seperti ini, Allah tidak "campur tangan secara langsung", dan sunatullahlah yang lebih banyak menentukan sesuatu perkara itu berlaku.

Mengikut sunatullah, siapa yang lebih pandai dan lebih licik (bermain politik) dialah yang akan menang. Jadi saya kira itulah yang telah berlaku.

Malangnya pernainan politik BN saya kira bukanlah permainan politik yang "bersih". Mungkin ada tawaran (wang, kemudahan atau apa saja) untuk memancing ADUN PKR memasuki BN.

Jadi politik kita kini agaknya sudah sampai ke satu peringkat di mana matlamat boleh menghalalkan segala cara.

Kita ketepikan semua nilai dan prinsip demi mengajar kepentingan dan kuasa. Kita agaknya terpaksa menerima kenyataan bahawa politik itu memang kotor, dan kita tidak dapat mengecualikan diri dari kekotoran itu.

Hanya kalau boleh kita bertanya, itukah cara yang betul dan wajar kita lakukan?

No comments: