Sunday, March 1, 2009

UMNO "bersih" dari rasuah politik?

Saya rasa ada juga kewajarannya Tengku Adnan Tengku Mansor, Setiausaha Agung UMNO meminta SPRM supaya mempercepatkan siasatan rasuah politik yang membabitkan pemimpin UMNO sebelum pemilihan parti pada 24 hingga 28 Mac ini (Utusan Malaysia 2 Mac 2009).

Ini ialah kerana pemimpin yang terbabit dalam kes rasuah politik bakal digugurkan jika memenangi jawatan pada pemilihan itu selepas disabitkan kesalahan.

Memetik pendapat beliau seterusnya, " Kita minta kalau boleh diselesaikan sebelum pemilihan.. kita tak mahu jadi macam kes Tan Sri Samad yang yang menang jawatan Naib Presiden kemudian terpaksa mengosongkan jawatan itu." (Utusan Malaysia 2 Mac 2009).

Tidak lama dulu, ada perkermbangan yang agak menggembiarkan apabila SPRM Pahang dilaporkan telah menjalankan siasatan terhadap pemimpin UMNO yang didakwa melakukan rasuah politik.

Malangnya setelah menyiasat beberapa orang "ikan bilis", laporan seterusnya tidak ada lagi. Tidak terdapat juga laporan di akhbar-akhbar mengenai siasatan yang dilakukan oleh SPRM di negeri-negeri lain.

Tiba-tiba baru-baru ini Presiden UMNO, Abdullah Badawi, seperti "bermain silap mata"(?) mengeluarkan kenyataan bahawa aduan rasuah politik yang membabitkan pemimpin UMNO yang diterima oleh SPRM telah ditutup kerana tidak mempunyai bukti kukuh. Kes itu juga katanya tidak perlu lagi dirujuk kepada Lembaga Disiplin UMNO.

Kenyataan Abdullah itu sebenarnya macam silap mata sahaja. Atau adakah SPRM juga bermain silap mata, kerana didalangi oleh pihak yang lebih berkuasa?

Adakah itu untuk menunjukkan bahawa "tidak ada rasuah" dalam UMNO sebagaimana yang digembar-gemburkan selama ini, dan UMNO adalah sebuah parti yang "bersih" dari rasuah politk?

Abdullah atau SPRM boleh bermain silap mata. Akan tetapi, adakah orang ramai akan percaya?

No comments: