Thursday, March 26, 2009

Ubah diri demi perubahan UMNO

Ketika banyak pihak bercakap secara umum tentang perubahan dalam UMNO, atau perubahan yang perlu dilakukan oleh UMNO, saya kira Abdullah Badawi telah melontarkan satu idea yang agak menarik juga, apabila beliau mengatakan bahawa perubahan itu haruslah bermula dengan perubahan dalam diri setiap anggota UMNO.

Memetik ucapan beliau, "Apa yang saya ingin saya dengar ialah suara yang menyatakan 'aku akan berubah' lalu disusuli dengan langkah berani melakukan perubahan itu dalam diri sendiri" (Utusan Malaysia 27 Mac 2009).

Petikan ucapan Abdullah itu saya kira wajar diberi ulasan sewajarnya, walaupun saya tidak pasti adakah ahli UMNO akan memberi perhatian atau tidak terhadap idea beliau itu.

Sebenarnya dalam sejarah sesebuah masyarakat dan sesebuah organisasi yang besar , perubahan secara serentak atau secara menyeluruh bagi semua anggotanya mungkin tidak pernah berlaku, apalagi jika kita harapkan perubahan itu akan berlaku dalam waktu terdekat atau waktu yang singkat.

Perubahan mesti berlaku terlebih dahulu di kalangan "orang atas" atau di kalangan pemimpin sesebuah masyarakat atau organisasi itu. Selepas itu, barulah perubahan itu meresapi dan sampai kepada anggota masyarakat atau anggota organisasi yang lain.

Sejarah kemunculan dan perubahan agama pun biasanya begitu. Bermula dengan kemunculan seorang nabi yang membawa agama baru, maka perubahan akan berlaku, apabila agama baru itu diterima oleh anggota masyarakatnya; ada kalanya agak cepat, tapi adakalanya perlu memakan masa yang agak panjang.

Jadi saya kira, perubahan dalam UMNO pun begitu. Kita hanya boleh mengharapkan perubahan itu akan berlaku di kalangan ahli UMNO. sekiranya perubahan berlaku terlebih dahulu di kalangan pucuk pimpinannya dan barisan pemimpin utamanya.

Hanya di sini perlu juga dipertanyakan, perubahan di kalangan pucak pemimpin UMNO itu ke arah mana? Ke arah keterbukaan atau ke arah autoritarian?

Pada masa ini saya kira ada andaian dan kebimbanngan bahawa cara Najib berpolitik adalah ke arah autoritarian atau semi-autoritarian ala-Mahathir.

Sekiranya andaian dan kebimbangan itu benar, saya kira cara berpolitik seperti itu bukanlah perubahan yang diharapkan oleh generasi muda dan sebahagian besar anggota masyarakat di luar UMNO dan mungkin di dalam UMNO juga.

Dan dengan cara berpolitik seperti itu janganlah di harapkan generasi muda dan anggota masyarakat yang telah menjauhi UMNO akan kembali mendampingi UMNO dan menyokong UMNO.

No comments: