Wednesday, March 18, 2009

Jangan layan rayuan mereka

Sayang sekali keputusan terbaru Lembaga Disiplin UMNO nampaknya tidak diterima dengan positif oleh semua ahli dan pemimpin UMNO yang terlibat.

Beberapa orang yang mengeluarkan kenyataan dalam akhbar semuanya mengatakan bahawa mereka tidak bersalah. Malah tiga orang ejen Mohd. Ali Rustam menyifatkan keputusan itu sebagai tidak adil dan berat sebelah.

Antara alasan mereka ialah lembaga tersebut tidak memberi peluang kepada mereka membela diri sewaktu dipanggil memberi keterangan berhubung tuduhan politik wang pada minggu lalu.

Kenyataan mereka mungkin benar. Akan tetapi, pihak lembaga mungkin ada saksi yang kuat yang mewajarkan tindakan dan hukuman dikenakan ke atas mereka.

Dalam hal ini, yang saya nampak ialah cara lembaga menjalankan penyiasatan mungkin kurang telus. Ini mungkin kelemahan yang perlu diperbaiki.

Bagaimanapun, fenomena politik wang dalam UMNO adalah fenomena yang sangat meluas.

Persoalannya barangkali hanyalah sama ada mereka bernasib baik tidak masuk jaring, ataupun mereka kurang bernasib baik dan masuk jaring.

Mereka yang dijatuhkan hukuman ialah orang yang kurang bernasib baik. Mungkin jauh lebih banyak orang yang bernasib baik,dan tidak terkena jaring.

Jadi sama ada mereka yang berkenaan diberi peluang membela diri atau tidak, kenyataannya barangkali mereka memang terlibat dengan politik wang dan patut dihukum.

Orang yang belum kena jaring kita harap akan mendapat gilirannya pula selepas ini.

Walaupun orang yang dijatuhkan hukuman telah atau akan membuat rayuan supaya hukuman itu dtimbangkan semula, tapi jika UMNO serius hendak membersihkan parti itu daripada politik wang, saya tidak nampak kewajarannya rayuan mereka dipertimbangkan.

Saya sependapat dengan Dr.Mahathir bahawa Lembaga Disiplin perlu tegas dalam setiap keputusan yang diambil dan tidak perlu melayan sebarang rayuan kerana ia hanya akan menjejaskan kredibiliti dan imej parti. (Utusan Malaysia 19 MaC 2009).

Kata beliau seterusnya " Memang orang bersalah ada hak untuk merayu tetapi semua pihak tahu yang dia ini bersalah. Sekiranya dengan tiba-tiba orang seperti ini diberi kelonggaran, ia akan menyebabkan kredibiliti UMNO dan jawatankuasa disiplin hancur sama sekali."

Jadi sepatah kata beliau, jangan layan rayuan mereka.

No comments: