Tuesday, March 24, 2009

Maju bangsa maju bahasa: Najib hanya berhelah?

Walaupun Najib tidak menyatakan secara terus terang bahawa beliau mahu dasar PPSMI diteruskan atau dikekalkan, tapi dari ucapan beliau ketika merasmikan persidangan serentak Wanita, Pemuda dan Puteri UMNO malam ini, kita mendapat bayangan bahawa beliau adalah salah seorang pemimpin UMNO yang berpendirian demikian.

Hal ini dibayangkan oleh beliau dalam ungkapan " maju bangsa maju bahasa". Kata beliau jika sesuatu bangsa itu maju, bahasanya akan dipelajari orang dan akan menjadi bahasa yang maju. Akan tetapi, jika bangsa itu mundur, tidak ada sesiapa yang berminat untuk mempelajari bahasa bangsa tersebut, dan bahasanya tidak akan maju.

Saya kira pendapat beliau hanya separuh betul. Yang betul atau lebih betul ialah, sambil kita memajukan bangsa, pada masa yang sama, bahasa kita juga harus dimajukan, iaitu dijadikan "bahasa ilmu" -- dijadikan bahasa pengantar semua mata pelajaran dari sekolah rendah hingga ke peringkat universiti.

Inilah yang wajar kita lakukan pada masa ini, kalau kita mahu bangsa kita maju dan bahasa kita pun maju.

Pada masa yang sama, kita bukan menolak bahasa Ingggeris dan bahasa asing yang lain. Jadi ajarlah bahasa Inggeris (dan bahasa lain itu) dengan kaedah yang betul, sehingga para pelajar kita boleh menguasai bahasa Inggeris dengan baik setelah mereka mempelajarinya selama 11 tahun ( 6 tahun di sekolah rendah dan 5 tahun di sekolah), dan mereka tidak menghadapi masalah untuk membaca buku dalam bahasa Inggeris apabila berada di universiti.

Pada masa yang lalu, mungkin ada kelemahan dalam pengajaran bahasa Inggeris sebagai satu mata pelajaran, sehingga sebahagian pelajar kita lemah dalam bahasa Inggeris, walaupun mereka telah mempelajarinya selama 11 tahun.

Kalau betul demikian, pengajaran bahasa Inggeris itulah yang mesti diperkuatkan dan dipertingkatkan, supaya kelemahan itu dapat di atasi dan para pelajar kita menjadi pandai. dalam bahasa Inggeris

Akan tetapi, caranya bukanlah dengan mengajar sains dan matematik dalam bahasa Inggeris, dan mengetepikan bahasa Melayu.

Dengan berbuat demikian, sebagaimana yang terbukti dari kajian para pakar, kebanyakan para pelajar kita tidak dapat menguasai sains dan matematik dengan baik, dan masih lemah juga dalam bahasa Inggeris.

Jadi itulah sebabnya golongan penentang PPSMI itu mahu dasar lama, iaitu bahasa Melayu digunakan sebagai bahasa pengantar sains dan matematik, dipulihkan semula, dan pada masa yang sama pengajaran bahasa Inggeris sebagai satu mata pelajaran diperkuatkan lagi

Akan tetapi apabila Najib mengatakan beliau berpegang pada pendirian bahawa "maju bangsa maju bahasa", tetapi tidak menyebut bahawa beliau bersetuju dasar PPSMI itu tidak diteruskan lagi, nampak benarlah beliau hanya berhelah untuk meneruskan dasar yang kini sedang ditentang oleh orang Melayu yang juga mahukan bangsanya maju dan bahasanya maju.

Kalau Najib yang akan menjadi pemimpin utama kita sudah berpendirian demikian, siapakah yang boleh kita harapkan untuk memimpin kita memajukan bangsa dan pada masa yang sama memajukan bahasa kita?

No comments: