Wednesday, March 25, 2009

Kurang gembira KJ menang, gembira KT kalah

Saya tidak tahu bagaimana perasaan orang lain tentang keputusan pertandingan Pemuda UMNO. Akan tetapi, jika orang bertanya perasaan saya, dengan mudah saya akan mengatakan, saya kurang gembira KJ menang, tapi saya gembira KT kalah.

Saya kurang gembira KJ menang, kerana KJ sudah dianggap terlibat dengan politik wang; hanya dia "bernasib baik" kerana diberi amaran saja. Jadi dia bukanlah pemimpin yang "bersih" dan patut dipilih untuk memegang jawatan Ketua Pemuda UMNO.

Akan tetapi, saya gembira sedikit (sedikit saja) KJ menang, kerana KJ tentu bukan orang Najib dan bukan orang pilihan Najib.

Dengan itu, jika dia mahu dan dia mampu, apabila Najib telah menjadi Presiden UMNO, Pemuda UMNO mungkin boleh memainkan peranan sebagai pressure group yang berkesan.

Peranan Pemuda UMNO sebagai pressure group dianggap penting, jika pucuk pimpinan UMNO kelihatan lemah dan gagal memainkan peranan yang berkesan untuk menjaga dan memperjuangkan kepentingan orang Melayu, misalnya. Ketika itu Pemuda UMNO wajar sekali memberi teguran dan kritik yang membina terhadap pucuk pimpinan UMNO.

Selain itu, dari masa ke masa bukanlah tidak mungkin pucuk pemimpin UMNO membuat kesilapan dengan melaksanakan dasar dan rancangan yang kurang menguntungkan rakyat dan negara.Maka ketika itu peranan Pemuda UMNO sebagai pressure group tentu penting sekali.

Zaman gemilang Pemuda UMNO mungkin akan terukir semula, jika sekiranya ia dapat memainkan peranan sebagai pressure group seperti ketika Pemuda UMNO di bawah pimpinan Jaafar Albar atau Harun Idris misalnya.

Zaman pemuda UMNO menjadi sayap yang lembik dan tidak bermaya seperti di zaman Hishamuddin sepatutnya sudah berlalu.

Tentang KT saya tidak mengharapkan beliau menang, walaupun dia dianggap "bersih" oleh Lembaga Disiplin UMNO, kerana imej beliau sebagai seorang pemimpin yang terlibat dengan rasuah politik saya rasa sudah diketahui umum.

Di samping itu, rekod beliau semasa menjadi MB Selangor saya rasa memanglah banyak yang boleh dikaitkan dengan rasuah dan salah guna kuasa. Hanya beliau agaknya bernasib kerana ketika menjadi orang penting di Selangor, beliau seolah-olah kebal dari penyiasatan BPR (sekarang PSRM).

Tentang Mukhriz, beliau mungkin yang paling kurang (?) terlibat dengan rasuah politik, dan beliau mungkin wajar dipilih sebagai pilihan terakhir.

Malangnya, saya kira kekuatan beliau banyak bergantung kepada kekuatan bapanmya, Dr M.

Pada satu masa dulu beliau banyak mengkritik Abdullah Badawi, PM dan Presiden UMNO secara terbuka. Tapi tidak diambil tindakan.Mengapa?

Mungkin kerana beliau anak Mahathir.

1 comment:

TokBatin X said...

Elok gak si KT nih kalah, asyik belasah duit rakyat jer.