Sunday, August 23, 2009

Pengundi hantu di Permatang Pasir?

Mengikut ingatan saya, parti pembangkang, khasnya PAS memang sering membangkitkan isu pengundi hantu di kawasan tertentu sejak tahun 1990-an lagi, khasnya menjelang pilihan raya, termasuk pilihan raya kecil.

Antara bukti yang agak meyakinkan tentang kewujudan pengundi hantu ini ialah:

a) Kewujudan nama dalam senarai pengundi yang tidak dikenali oleh penduduk tempatan. Kalau mereka anak penduduk tempatan yang tinggal di luar kawasan, sama ada belajar atau bekerja, sekurang-kurangnya sebahagian daripada mereka tentu dikenali. Tapi kalau tidak dikenali, siapa mereka?

b) Terdapat rumah atau kedai yang menjadi alamat puluhan (atau ratusan(?) pengundi yang dikatakan tinggal di tempat itu, tetapi tidak dikenali juga oleh penduduk tempatan. Jadi siapakah mereka?

Bagaimanapun isu yang dibangkitkan oleh parti pembangkang itu biasanya tidak pernah mendapat respons yang positif daripada SPRM. SPRM dengan mudah saja menepis isu itu dengan mengatakan pengundi itu ialah pengundi luar yang hanya balik ke kawasan pada hari mengundi, ataupun tidak memberi respons sama sekali (atau respons mereka tidak disiarkan oleh surat khabar). Dan isu itu biasanya hilang begitu saja selepas pilihan raya berlangsung.

Menjelang pilihan raya kecil Permatang Pasir yang akan berlangsung pada 25 Ogos ini isu pengundi hantu nampaknya timbul lagi. Tapi yang menariknya, pada kali ini yang menimbulkan isu pengundi hantu ini ialah komponen parti kerajaan sendiri-- Pemuda UMNO dan Puteri UMNO.

Setakat ini belum terdengar respons atau komen daripada SPRM dan tokoh politik dari parti pemerintah. Ini agak menghairankan sedikit.

Adakah pengundi hantu ini benar-benar wujud atau semata-mata tuduhan dan andaian saja? SPRM tentu patut menjalankan penyiasatan dan mengambil tindakan yang sewajarnya untuk menjaga dan memelihara integeriti badan tersebut.

No comments: