Friday, August 7, 2009

Mengapa mesti bergaduh pasal penjualan arak?

Kalau mengikut sentimen ke Melayuan, saya memang setuju arak tidak dijual di kawasan majoriti Melayu/Islam. Tapi dalam sebuah masyarakat berbilang bangsa dan agama seperti Malaysia, saya rasa dasar ini tidak realistik.

Dalam sebuah "bandar Melayu" seperti Shah Alam, golongan bukan Islam mungkin merupakan golongan minoriti. Tapi dari segi bilangan, jumlah mereka mungkin besar --- seratus, dua ratus atau lebih.

Adakah mereka perlu pergi ke Kuala Lumpur untuk membeli arak, sekiranya arak tidak boleh dijual di Shah Alam?

Dalam hal ini, saya kira wajarlah kita, orang Islam bersikap terbuka. Arak sepatutnya boleh dijual di kawasan majoriti Melayu/Islam sekiranya ada permintaan daripada golongan bukan Islam, walaupun mereka hanya golongan minoriti.

Apa salahnya begitu?

Jadi dalam hal ini saya menyokong dasar kerajaan negeri Selangor yang membolehkan arak dijual di kawasan penduduk majoriti Islam, sekiranya di situ ada permintaan dari golongan bukan Islam.

Tidak ada untungnya orang Melayu/Islam sensitif sangat dalam hal ini. Sekiranya kita mampu bersikap rasional dan terbuka, saya kira itu lebih baik daripada kita bersikap "keras" tidak tentu pasal.

Marilah kita orang Islam dan bukan Islam hidup berbaik-baik. Tidak ada untungnya kita bergaduh tentang penjualan arak.

Islam pun saya kira tidak mengajar begitu.

No comments: