Sunday, August 2, 2009

Kenyataan Najib sudah terlambat?

Saya harap Najib tidak disalah lapor, apabila beliau dikatakan berkata, " Kalau hendak berkumpul, kita boleh sediakan tempat tertentu mereka boleh berkumpul ..." (Utusan Malaysia, 3 Ogos 2009).

Beliau memberi reaksi dan kenyataan demikian mengenai perhimpuan anti-ISA yang berlangsung di Kuala Lumpur pada 1 Ogos 2009.

Reaksi dan kenyataan beliau itu membayangkan ada semacam keterbukaan dan sikap liberal di pihak beliau, walaupun agaknya "tidak banyak" dan belumlah begitu jelas.

Malangnya, beliau mengemukakan kenyataan itu selepas perhimpunan yang dikatakan sebagai "demonstrasi jalanan" itu berlangsung.

Alangkah baiknya jika beliau mengemukakan pendapat atau kenyataan yang demikian awal-awal lagi, iaitu sebelum perhimpunan itu berlangsung.

Jika beliau mengemukakan kenyataan lebih awal, dan "merestui" perhimpunan itu, pihak polis mungkin tidak perlu bersusah payah mengadakan sekatan jalan raya dan menembak dengan air dan gas pemedih mata yang boleh ditafsirkan sebagai tindakan keganasan.

Malangnya sekarang semua sudah terlambat. Perhimpunan sudah berlangsung dan pihak polis pun sudah menunjukkan kekerasannya.

Semuanya kita boleh lihat dan dunia pun boleh lihat.

Tapi yang kurang kelihatan agaknya ialah kebijaksanaan di pihak yang berkuasa untuk menangani isu dan masalah tersebut.

No comments: