Friday, August 21, 2009

Pendapat "lucu" pun disiarkan oleh media arus perdana

Di bawah tajuk "Khalid perlu letak jawatan Menteri Besar", Utusan Malaysia hari ini, 22 Ogos 2009, menyiarkan kenyataan dua orang tokoh "besar" tanah air: Osman Bakar, Ketua Umum Badan Bertindak Perpaduan Melayu (BBPM) dan Mohamad Raimi Ab.Rahi, Setiausaha Agung ABIM, mengenai isu pembinaan kuil di Seksyen 23, Shah Alam.

Kenyataan mereka bukan saja terasa tidak logik, malah terasa lucu.

Osman Bakar mengatakan, sebagai Menteri Besar yang beragama Islam, Khalid tidak berhak menyandang jawatan itu jika tidak dapat menghormati kaum majoriti di negara ini termasuk Yang di-Pertuan Agong.

Adakah menyetujui pembinaan kuil itu bermakna tidak menghormati Yang di-Pertuan Agung? Entahlah, saya pun tidak faham dengan "logik" pemikiran beliau.

Mohamad Raimi pula berkata, Khalid sepatutnya meminta pandangan Sultan Selangor selaku ketua agama Islam bagi menyelesaikan masalah ini.

Mengapa sampai begitu? Adakah sultan pun hendak dikaitkan dalam isu kecil yang sepatutnya boleh diselesaikan dengan mudah oleh kerajaan negeri?

Masalah ini sebenarnya bukanlah isu yang besar sangat, dan boleh diselesaikan dengan mudah, kalau tidak diprovok dan diapi-apikan oleh akhbar arus perdana, seperti Utusan Malaysia yang suka memainkan isu agama dan perkauman, mungkin untuk melariskan jualan akhbar tersebut.

Sebenarnya di Seksyen 19 Shah Alam, di kawasan majoriti Melayu, sudah lama ada kuil Hindu yang dibina sebelum wujudnya Shah Alam (Kuil itulah yang hendak dipindahkan ke Seksyen 23). Selama kira-kira 26 tahun orang Melayu di kawasan itu boleh menerima kewujudan kuil Hindu itu tanpa membuat apa-apa bantahan yang bererti. Walaupun pada mulanya mereka mungkin tidak suka, tetapi jika tidak diprovok dan diapi-apikan oleh mana-mana pihak, mereka boleh bertoleransi dan menerima kewujudan kuil tersebut.

Jadi apakah masalahnya jika kuil di Seksyen 19 itu dipindahkan ke Seksyen 23, di kawasan perindustrian yang kebetulan lebih jauh dari rumah penduduk di bandingkan dengan kedudukannya sekarang di Seksyen 19?

Soal Seksyen 23 kawasan majoriti Melayu saya kira tidak boleh dijadikan alasan untuk menolak pemindahan kuil itu, kerana orang India di kawasan itu mempunyai hak mempunyai rumah ibadat sendiri, walaupun mereka merupakan golongan minoriti.

Saya kira hak golongan minoriti ini dijamin oleh Perlembagaan dan patut dihormati oleh tokoh-tokoh Melayu dan Islam yang selalu melaung-laungkan bahawa kita mesti menghormati Perlembagaan.

Sayangnya pendapat yang agak lucu daripada tokoh Melayu dan tokoh Islam inilah yang disiarkan oleh surat khabar yang agaknya suka memainkan peranan sebagai provokator.

No comments: