Monday, April 13, 2009

UMNO Selangor mahu diterajui Najib?

Walaupun agaknya bukan berita penting, tapi ada satu laporan dalam Utusan Malaysia hari ini, 13 April 2009, yang patut juga diberi ulasan.

Mengikut laporan itu, berdasarkan sumber yang diberi oleh Ab.Rahman Palil, Ketua Penerangan UMNO Selangor, majoriti UMNO Bahagian di Selangor dikatakan mahu Najib menjadi Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri bagi menggantikan Muhammad Muhd.Taib yang tewas dalam pemilihan baru-baru ini.

Saya tidak mahu mengulas wajar atau tidak Najib menjadi Pengerusi UMNO Selangor.

Tapi yang saya sedih ialah UMNO Selangor seolah-olah tidak mempunyai tokoh lagi atau sudah kehabisan tokoh untuk memegang jawatan itu.

Benarkah demikian? Jika benar, apakah sebabnya?

Kalau kita melihat kebelakang dan meninjau senjarah UMNO Selangor secara sepintas lalu, Selangor memang jarang-jarang melahirkan tokoh yang hebat, selain Dato' Harun yang pernah menjadi MB negeri itu dan menjadi Ketua Pemuda UMNO pada satu masa dahulu.

Dari masa ke masa memang pernah muncul menteri dan timbalan menteri dari kalangan pemimpin UMNO Selangor . Akan tetapi, mereka umumnya merupakan tokoh yang berkebolehan sederhana saja.

Pada satu masa dahulu pernah muncul seorang Setiausaha Agung UMNO dari kalangan pemimpin UMNO Selangor, iaitu Mustafa Jabar, yang sebelumnya menjadi Ketua UMNO bahagian Sabak Bernam lebih daripada 20 tahun.

Tapi selepas itu, kecuali seorang dua agaknya tidak ada pemimpin UMNO dari Selangor yang boleh dianggap sebagai tokoh nasional.

Mereka umumnya hanya layak menjadi Ketua Bahagian saja, walaupun banyak juga yang memegang jawatan itu hingga puluhan tahun.

Apakah sebabnya UMNO Selangor kurang sekali melahirkan tokoh besar yang berkalibar?

Antara sebabnya saya kira tidak lain dari sikap dan tindakan tokoh lama, khanya Ketua Bahagian yang menyekat golongan intelek dan terpelajar dari memasuki parti itu dan mencantas mereka sebelum mereka mendapat kedudukan yang agak mantap.

Mustafa Jabar misalnya memang berkarisme dan agaknya layak menjadi Ketua Bahagian dalam masa yang begitu lama. Tapi semua orang tahu, dia akan mencantas jika ada guru siswazah yang berwibawa dari daerah Sabak Bernam, yang boleh mencabar kedudukannya dalam parti itu.

Ketika Khir Toyo jadi MB Selangor, Selangor mempunyai Timbalan MB yang terdiri dari bekas pensyarah UKM yang berkelulusan Ph.D. Tapi dia tidak diberi peluang memainkan peranan yang sewajarnya, malah boleh dikatakan diketepikan oleh Khir Toyo. Akhirnya dia meninggalkan UMNO dan menyertai PKR.

Dalam pilihan raya 2004 ada beberapa orang dari golongan intelek yang diberi peluang bertanding dalam pilihan raya dan menang. Tapi dalam pilihan raya 2008 mereka digugurkan kerana sebab-sebab yang tidak jelas, selain kerana politiking yang dimainkan oleh Khir Yoyo.

Tidak lama dahulu, ada berita yang menyatakan bahawa Dr.Fadilah Kamsah hendak masuk UMNO, tetapi tidak diluluskan atau disekat awal-awal lagi.

Jadi begitulah sebahagian cerita sekat menyekat dan cantas mencantas dalam UMNO Selangor.

Dan sekarang kita lihatlah hasilnya: UMNO Selangor sudah kekeringan atau kehabisan tokoh untuk menjadi Pengerusi UMNO negeri itu.

Sungguh kasihan dan memalukan!

No comments: