Friday, April 3, 2009

Tindakan Najib yang dialu-alukan

Saya kira sebagai PM Malaysia yang baru, Najib telah diberi nasihat yang betul dan telah mengambil tindakan yang betul apabila membebaskan 13 orang tahanan ISA dan menarik balik penggantungan dua akhbar pembangkang -- Harakah dan Suara Keadilan -- pada hari pertama beliau menjadi PM.

Saya teringat ketika baru mengambil alih pemerintahan dahulu, Dr.Mahathir juga membebaskan ramai tahanan ISA sebagai tindakan beliau yang terawal.

Walaupun kita tidak tahu bagaimana dasar dan tindakan Najib selepas ini, tapi tindakannya membebaskan tahanan ISA danmenarik balik penggantungan akhbar pembangkang itu adalah melambangkan dasar beliau yang liberal dan terbuka dan menggambarkan keperibadian seorang yang percaya diri.

Hanya saya berharap dasar seperti itu akan berkekalan. Tidaklah wajar beliau mengikut langkah Dr.Mahathir yang agak liberal dan terbuka pada masa beliau mengambil alih pemerintahan, tapi bersikap autoritarian pada akhir pemerintahan beliau.

Khusus mengenai penggantungan akhbar pembangkang, saya pernah tegaskan sebelum ini, bahawa dasar yang mahu mengongkong pembacaan dan pemikiran rakyat itu tidak semestinya akan menguntungkan UMNO dan kerajaan.

Saya rasa hanya menteri yang kurang bijaksana dan patut diganti saja yang mengambil tindakan tergesa-gesa seperti itu.

Rakyat yang kini boleh berfikir secara kritis dan terbuka tidak akan menyokong sebuah parti dan kerajaan yang tidak ada keyakinan diri dan mahu mengongkong pemikiran rakyat.

Lagipun kini maklumat boleh diperolehi di mana-mana -- dari pelbagai media baru seperti blog dan internet. Jadi tindakan menggantung akhbar pembangkang itu mungkin tidaklah banyak gunanya.

No comments: