Tuesday, April 14, 2009

Tak adakah sesiapa yang membela konsep Islam Hadhari?

Konsep Islam Hadhari ialah projek Abdullah Badawi untuk melawan konsep "masyarakat madani" yang ditonjolkan oleh Anwar Ibrahim dan konsep "penerapan nilai-nilai Islam" yang diperkenalkan oleh Mahathir.

Agaknya berpuluh (?) juta ringgit telah dihabiskan untuk mengadakan pelbagai seminar dan kursus untuk mempopularkan konsep tersebut.

Meskipun bekas Mufti Perlis, Dr.Asri tidak menyenanginya, tapi kalau tidak silap Mufti Perak, Harussani pernah memuji kebaikan prinsip-prinsip yang terkandung dalam konsep tersebut.

Pemimpin PAS memang menentang konsep tersebut. Malah Haji Hadi telah menulis sebuah buku secara khusus untuk menentang konsep tersebut.

Tapi dalam satu kenyataannya baru-baru ini, Abdullah Badawi masih mempetahankan konsep tersebut dengan mengatakan ia adalah satu konsep yang baik. Katanya banyak negara Islam, termasuk Indonesia menerimanya. Hanya di Malaysia ia telah dipolitikkan, dan dengan itu tidak diterima oleh rakyat secara menyeluruh.

Baru-baru ini, Nik Aziz telah menghentam konsep tersebut dengan mengatakan, konsep tersebut adalah karut , malah tidak pernah wujud apa yang dikatakan Islam Hadhari.

Kata beliau seterusnya, "Tak payah nak kaji semula konsep Islam Hadhari. Semua itu adalah mengarut. Ia adalah satu strategi orang Eropah hendak hapuskan Islam".

"Tak ada Islam Hadhari, yang ada Islam syamil," kata beliau seterusnya.

Orang PAS tentu menyokong pendapat Nik Aziz, walaupun pendapat Nik Aziz itu sebenarnya masih boleh diperdebatkan.

Tapi bagaimana sikap dan pendirian orang UMNO atau birokrat Islam di jabatan dan organisasi tertentu yang dahulunya mempromosikan konsep tersebut?

Tak adakah sesiapa yang hendak "membela" konsep tersebut?

Adakah konsep tersebut akan tenggelam dan hilang seperti konsep "masyarakat madani" dan "penerapan nilai-nilai Islam" dengan terkeluarnya tokoh yang menjadi penganjurnya dari gelanggang kuasa?

No comments: