Friday, April 3, 2009

Tindakan Shahrir wajar dicontohi

Di negara kita belum menjadi tradisi bahawa seorang menteri akan meletakkan jawatannya apabila dia tidak lagi memegang jawatan penting dalam parti politik yang disertainya. Malah pada masa yang lalu ada menteri dari UMNO yang terus memegang jawatan itu, setelah dia tidak terpilih sebagai seorang ahli majlis tertinggi (MT).

Oleh itu, tindakan Shahrir Samad meletakkan jawatannya setelah tidak terpilih sebagai seorang ahli MT yang ditandinginya dalam perhimpunan agungUMNO baru-baru ini memang wajar diberi perhatian.

Mengikut Shahir, sikap para perwakilan UMNO yang tidak memilihnya sebagai salah seorang ahli MT itu adalah merupakan isyarat bahawa mereka tidak mahu dia terus menjadi menteri, mungkin kerana perkhidmatannya yang tidak begitu cemerlang.

Saya kira sikap Shahrir itu wajar dihargai dan dicontohi. Apatah lagi dia adalah seorang orang lama, yang telah lama menjadi menteri. Beliau wajar memberi peluang dan laluan kepada tokoh yang lebih muda untuk mengisi jawatan tersebut.

Dalam hubungan ini, saya tertarik untuk mengetahui bagaimanakah sikap tokoh UMNO yang lain, yang juga gagal untuk memenangi jawatan yang mereka tandingi dalam perhimpunan agung UMNO tempoh hari, iaitu Syed Hamid, Rais Yatim dan Azalina Othman? Adakah mereka juga akan turut melepaskan jawatan menteri?

Setakat ini tidak kelihatan mereka akan berbuat demikian. Hal ini boleh difahami, kerana tindakan melepaskan jawatan itu belum menjadi tradisi, dan dengan melepaskan jawatan bererti mereka juga akan kehilangan kedudukan tinggi dan kemewahan hidup.

Bagaimanapun, sekiranya mereka bukan orang yang mementingkan diri dan sedikit sebanyak merupakan orang-orang yang berprinsip, mungkin wajar sekali jika mereka mengikut jejak langkah Shahrir.

Para perwakilan UMNO sudah memberi isyarat bahawa mereka tidak dikehendaki lagi untuk memegang jawatan itu, kerana pelbagai sebab, seperti kerana sudah terlalu lama, di samping prestasi mereka yang barangkali tidaklah begitu cemerlang. Malah ada juga antara mereka yang membuat banyak kesilapan yang ketara pada masa yang akhir-akhir ini.

Jadi saya kira mereka mungkin akan lebih dihormati dan terus dihormati, sekiranya sanggup meletakkan jawatan menteri dengan kemahuan sendiri seperti Shahrir.

No comments: