Monday, July 27, 2009

Sikap Nik Aziz tidak berubah

Mengapakah pemimpin UMNO dan sesetengah akhbar arus perdana terlalu ghairah dengan idea "kerajaan perpaduan"?

Nik Aziz hanya menyatakan, dia mahu berbaik-baik dan bekerjasama dengan kerajaan Pusat; tak sebut pun nak bentuk kerajaan perpaduan dengan UMNO. Tapi sesetengah pemimpin UMNO dan akhbar arus perdana begitu cepat melompat, seolah-olah Nik Aziz sudah berubah sikap dan mahukan kerajaan perpaduan.

Sebagaimana yang saya nyatakan dalam posting terdahulu, dan disebut oleh Nik Aziz dalam penjelasannya semalam (Utusan Malaysia, 28 Julai 2009), dia hanya mahu bekerjasama pada peringkat kerajaan, iaitu antara kerajaan negeri dan dengan kerajaan Pusat -- bukan antara parti PAS dengan parti UMNO.

Oleh kerana negara kita mengamalkan sistem Federal, kerajaan Pusat mempunyai obligasi mengikut perlembagaan terhadap kerajaan negeri -- termasuk dari segi pembangunan. Inilah yang dinyatakan dan "dituntut" oleh Nik Aziz.

Akan tetapi, apabila seorang Menteri UMNO menghalang pegawainya bekerjasama dengan kerajaan negeri, dia tentu boleh mempersoalkan tindakan menteri tersebut.

Begitu juga apabila kerajaan Pusat menyalurkan peruntukan pembangunan melalui Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP) dan tidak melalui kerajaan negeri. Ini juga katanya bertentangan dengan perlembagaan.

Oleh itu, berdasarkan pengalamannya yang pahit dalam perhubungan dengan kerajaan Pusat yang diterajui oleh UMNO, dia nampaknya dengan selamba saja berkata, " Pergi jahanamlah UMNO!"

Inilah sikap sebenar Nik Aziz terhadap UMNO. Sikap beliau belum berubah dan memang tidak berubah. Hanya orang UMNO yang terlalu ghairah dengan idea kerajaan perpaduan itu saja yang salah faham.

Bagaimanapun, jika saya boleh memberikan pendapat, keghairahan UMNO dan sesetengah akhbar arus perdana dengan idea kerajaan perpaduan itu tentu ada agenda dan motif yang tertentu -- malah mungkin ada udang di sebalik batu.

Apakah agenda dan motif UMNO tersebut? Bolehkah kita nafikan bahawa UMNO hendak menarik PAS keluar dari Pakatan Rakyat dan memecahkan Pakatan Rakyat?

Sama ada andaian ini benar atau tidak, inilah agenda dan motif UMNO yang dibaca oleh orang-orang PAS.

Oleh yang demikian, saya tidak nampak apa faedahnya UMNO begitu beria-ia hendak menarik PAS menyertai kerajaan perpaduan.

PAS mencurigai keikhlasan UMNO, walau betapa baik pun idea dan konsep kerajaan perpaduan itu untuk kepentingan umat Melayu dan Islam.

Kecurigaan PAS ini tentu asasnya -- berdasarkan pengalaman sejarah dan fakta politik semasa.

Oleh itu, sekurang-kurangnya untuk masa ini, idea kerajaan perpaduan itu mungkin baik kita lupakan saja.

No comments: