Tuesday, July 14, 2009

Keputusan Pilihan Raya Manek Urai Sebenarnya Membayangkan Perpecahan Orang Melayu

Keputusan pilihan raya kecil Manek Urai agaknya tidaklah mengejutkan sangat.

Hal ini demikian, kerana a) PAS sedang mengalami konflik dalaman, dan pengaruh Nik Aziz juga ada hadnya. Atau mungkin boleh kita katakan keputusan pilihan raya kecil itu menunjukkan pengaruh Nik Aziz mungkin sudah merosot, dan tidaklah sekuat mana. b) BN banyak menaburkan janji pembangunan yang begitu hebat, dan di sesetengah tempat pembelian undi juga mungkin dilakukan oleh orang-orang BN.

Bagaimanapun, yang lebih memprihatinkan saya ialah, keputusan pilihan raya itu benar-benar menunjukan bahawa orang Melayu kini memang terbelah dua: separuh menyokong PAS, dan separuh menyokong UMNO.

Inilah gambaran yang real dan nyata tentang perpecahan orang Melayu.

Di kawasan Melayu hal itu barangkali tidak mengapa. Tapi bagaimana di kawasan campuran, di mana undi orang bukan Melayu yang akan jadi penentu?

Dalam PRU 12 , kita dapat menyaksikan, PAS telah menang di sesetengah kawasan campuran, kerana undi orang bukan Melayu berpihak kepada mereka.

Inilah punca kekalahan BN dan punca PR dapat memerintah beberapa negeri, seperti Selangor dan Perak.

Dan ini nampaknya yang telah mendorong Najib mengumumkan beberapa dasar yang kelihatan sangat liberal dan seolah-olah memberi pelbagai konsesi kepada orang bukan Melayu, dengan tujuan untuk mendapatkan kembali sokongan dan undi orang bukan Melayu dalam PRU yang akan datang.

Lihat saja pengumuman beliau tentang Biasiswa Nasional dan Saham I Malaysia yang bernilai RM10 bilion. Tidakkah ini merupkan konsesi yang sangat besar untuk orang bukan Melayu?

Apakah ertinya ini kepada politik Melayu dan masa depan orang Melayu?

Oleh kerana undi orang bukan Melayu agaknya sudah jadi penentu, banyak hak dan mungkin maruah orang Melayu juga terpaksa "digadaikan" untuk mendapatkan sokongan dan undi mereka.

Orang Melayu yang berpandangan jauh mungkin sudah dapat membayangkan bahaya yang mengancam kuasa politik orang Melayu dan kelangsungan hidup orang Melayu dari dasar-dasar yang diumumkan oleh Najib.

Akan tetapi, orang Melayu yang selalu taat kepada pemimpin mungkin akan mendiamkan diri saja, sama ada kerana tidak mahu bising-basing atau tidak berani menyatakan pendapat mereka.

Sebagaimana lazimnya, orang Melayu juga mungkin hanya akan tengadah setelah terantuk. Tapi masa itu mungkin sudah terlambat.

No comments: