Sunday, July 26, 2009

Hanya bekerjasama; bukan "berpadu"?

Adalah satu perkara yang menarik melihat Nik Aziz, MB Kelantan bersalaman dengan Mustapha Mohamad, seorang menteri kerajaan Pusat, dan kemudiannya mendengar kenyataan Nik Aziz bahawa beliau mahu berbaik-baik dan bekerjasama dengan kerajaan Pusat.

Hal ini saya kira wajar, kerana bukankah Kelantan sebahagian daripada Malaysia? Sepatutnya tidak ada sebab mengapa kerajaan negeri dan kerajaan Pusat tidak boleh bekerjasama.

Lagipun bukankah Kelantan sebuah"negeri Melayu"? Jika kerajaan BN yang diterajui oleh UMNO, sebuah parti Melayu, hendak menolong orang Melayu, tidakkah wajar kerajaan Pusat bekerjasama dan berbaik-baik dengan kerajaan Kelantan yang juga diperintah oleh "parti Melayu"?

Walau bagaimanapun, saya kira pemimpin UMNO tidak perlu melompat dan begitu tergesa-gesa dengan mengharapkan perubahan sikap Nik Aziz itu akan membawa kepada kewujudan kerajaan perpaduan.

Kerajaan perpaduan (UMNO dan PAS) adalah satu konsep lain dan agenda lain. Dan dalam konteks semasa bukanlah mudah untuk diwujudkan.

Mungkin juga Nik Aziz sebenarnya hanya hendak berbaik-baik dan bekerjasama; bukan hendak mewujudkan kerajaan perpaduan.

Jadi janganlah kecewa jika nanti Nik Aziz "mengubah cakap" bahawa beliau sebenarnya tidak bermaksud atau belum bermaksud untuk mewujudkan kerajaan perpaduan.

Pemimpin UMNO tidak perlu melompat dengan tujuan untuk memecahkan Pakatan Rakyat. Ini pun saya kira sukar berlaku buat masa ini, kerana PAS mempunyai komitmen yang tinggi untuk mengekalkan pakatan itu bersama DAP dan PKR.

Kerjasama dan hubungan baik yang ingin diwujudkan oleh Nik Aziz antara Kelantan dan Pusat tidak akan membawa perpecahan kepada Pakatan Rakyat.

Buat masa ini saya kira biarlah kita lihat dahulu bagaimana kerajaan Kelantan bekerjasama dengan kerajaan Pusat. Jika berjaya, itupun sudah besar manfaatnya untuk orang Melayu dan Islam.

Tentang kerajaan perpaduan PAS dan UMNO saya kira masih kabur dan masih jauh, dan janganlah berharap sangat ia akan terwujud dalam masa yang singkat, apatah lagi PAS saya kira memang sudah tahu apa agenda UMNO.

Tentu Nik Aziz dan PAS tidak mahu masuk perangkap UMNO.

No comments: