Monday, July 27, 2009

Perhimpunan anti-ISA dan pro-ISA

Dalam sejarah perhimpunan atau demonstrasi rakyat pada masa yang lalu, saya rasa ada, malah banyak juga, perhimpunan yang berlangsung dalam keadaan aman dan tertib, sekiranya tidak dihalang dan "diganggu" oleh pihak polis.

Bagaimana dengan perhimpunan anti-ISA yang akan dianjurkan oleh GMI pada 1 Ogos 2009 ini?

Saya kira alangkah bagus dan indahnya sekiranya ia dapat berlangsung dengan aman dan tertib tanpa halangan dan gangguan dari mana-mana pihak.

Pihak polis mungkin boleh hadir tapi bukan untuk menghalang, malah sebaliknya untuk membantu dan mempastikan perhimpunan itu berlangsung dengan aman dan tertib.

Pihak kerajaan pula, khasnya Najib, mungkin akan lebih dihormati jika beliau boleh mencuba bersikap liberal, dan turut mempastikan perhimpunan itu berlangsung dengan aman dan tertib.

Dalam hal ini sikap Khairy, Ketua Pemuda UMNO yang mengambil sikap berkecuali memang wajar dipuji. Walau apapun motif beliau bersikap demikian, tetapi biarlah pada kali ini saya menyanjung sikap dan tindakan beliau.

Bagaimana pula dengan golongan pro-ISA?

Dalam negara demokrasi, sikap mereka tentu wajar dihormati. Jadi jika mereka merasa perlu, mereka juga boleh mengadakan perhimpunan, tetapi biarlah pada masa atau hari yang lain. Apa salahnya?

Badan-badan seperti PERKASA , PEWARIS dan NGO yang lain mungkin mampu mengadakan perhimpunan yang lebih besar. Ini pun bagus juga.

Perhimpunan mereka juga wajar dibenarkan dan tidak dihalang. Biarlah perhimpunan mereka berlangsung dengan aman dan tertib, seperti perhimpunan golongan anti-ISA.

Dengan itu, secara tidak langsung kerajaan juga boleh menilai, bahagian terbesar rakyat Malaysia berada di pihak mana-- di pihak anti-ISA atau pro-ISA.

Dalam hal ini, saya tidak melihat kewajarannya golongan pro-ISA, seperti PESAKA hendak mengadakan perhimpunan pada tarikh yang sama (1 Ogos). Ini perbuatan orang kaki gaduh -- bukan cara hendak menunjukkan pendirian secara wajar dalam sebuah negara demokrasi.

No comments: