Thursday, January 22, 2009

SPR hanya menjaring ikan kecil?

Dulu, selama berpuluh tahun BPR beroperasi, yang mampu dijaring oleh BPR umumnya ialah ikan kecil atau anak ikan. Hanya sesekali kita mendengar ikan besar masuk jaring, tapi setelah dibicarakan, banyak yang lepas pula.

Kini, pada peringkat awal SPR beroperasi, kita masih melihat pola yang sama: ikan bilis jualah yang terjaring. Kita belum tahu atau belum pasti, adakah ikan besar akan mampu dijaring oleh SPR dalam masa terdekat.

Jadi biarlah saya simpan dulu ucapan tahniah untuk SPR.

Sebenarnya, kalau SPR ingin menolong UMNO, saya kira ikan jerunglah yang patut dijadikan keutamaan untuk dijaring; bukan ikan kecil atau anak ikan.

Ini ada kaitannya dengan nilai masyarakat. Masyarakat akan melihat UMNO bersih, kalau pemimpin besar di atas kelihatan bersih. Dan SPR akan berjasa besar jika mampu membersihkan UMNO dari pemimpin yang tidak bersih.

Akan tetapi, kalau pemimpin besar di atas yang dilihat tidak bersih, apalagi yang sudah jadi pengetahun umum mempunyai rekod yang buruk, dibiarkan tanpa dijaring, imej UMNO sebagai parti tua yang banyak penyakit tidak akan berubah.

Dengan itu, UMNO bukan saja tidak ada daya penarik, malah akan mengekalkan daya penolak yang membuat rakyat menjauhinya!

No comments: