Saturday, January 24, 2009

Perkataan Allah hanya untuk orang Islam?

Walaupun Bernad Dompok seorang menteri di Jabatan Perdana Menteri, kalau tidak salah, beliau telah beberapa kali mengambil sikap yang berbeza daripada sikap dan pendirian kerajaan dalam beberapa isu tertentu. Cuma sikap beliau itu tidak dikomen oleh mana-mana pihak, dan seolah-olah dibiarkan sebagai angin lalu saja.

Dalam perkembangan terbaru, beliau mengambil sikap yang berbeza pula dengan pendirian atau keputusan Kementerian Dalam Negeri (KDN).KDN telah melarang Herald Catholic menggunakan perkataan Allah dalam edisi bahasa Malaysia, tetapi beliau telah merayu supaya KDN membenarkanya.

Dalam hal ini saya tertarik dengan hujah beliau bahawa tindakan KDN melarang perkataan Allah itu adalah terlalu tergesa-gesa, kerana katanya perkataan Allah itu digunakan "secara meluas sebagai merujuk kepada tuhan dalam bahasa Malaysia, bahasa Indonesia serta di dunia Arab" (Utusan Malaysia 24 Januari 2009).

Saya rasa hujah beliau itu ada kekuatannya. Adalah aneh sekali jika perkataan Allah itu dianggap seolah-olah sebagai hak monopoli orang Islam di Malaysia, sedangkan orang Islam di negara lain (di Indonesia dan dunia Arab) tidak pula melarang orang yang beragama lain ( di sini merujuk kepada orang yang beragama Kristian) menggunakannya.

Lagipun bukankah tuhan yang disembah oleh orang Kristian itu adalah tuhan yang sama dengan tuhan yang disembah oleh orang Islam?

Memang orang Islam hanya menganggap Islam sebagai agama yang benar dan agama Islam tidak sama dengan agama Kristian, tetapi pada hakikatnya orang Islam dan Kristian adalah menyembah tuhan yang sama, iaitu Allah.

Jadi bagaimana orang Islam di Malaysia hendak memonopoli penggunaan perkataan Allah?

No comments: