Saturday, November 5, 2011

Berdemonstrasi kerana orang Melayu lemah?

Nampaknya kini apabila timbul sesuatu isu, walaupun ada yang kelihatan remeh dan tidak penting, yang sibuk berdemonstrasi dan membuat laporan polis ialah orang Melayu, khasnya NGO Melayu yang pro-UMNO.

Mengapa begitu?

Adakah kerana orang Melayu kini telah merasa begitu tercabar dan terdesak oleh tindak-tanduk orang bukan Melayu, yang mereka dakwa hendak mencabar kedaulatan raja-raja Melayu, hendak memurtadkan orang Melayu, hendak meminda Perlembagaan Negara dan lain-lain lagi?

Jika benar demikian, bolehkah diandaikan, bahawa mereka mengadakan demonstrasi dan membuat laporan polis itu adalah untuk menunjukkan mereka masih kuat dan berkuasa, walaupun mereka sedar orang Melahyu kini sebenarnya telah lemah, khasnya yang membimbangkan orang Melayu, dari segi politik?

Sekiranya andaian ini benar, maka tindakan orang Melayu berdemonstrasi dan membuat laporan polis itu nampaknya hanyalah perbuatan yang menipu diri sendiri.

Mereka tidak boleh menafikan kelemahan orang Melayu dan tidak boleh juga mengembalikan kekuatan orang Melayu dengan cara tersebut.

Pada hakikatnya tindakan mereka berdemonstrasi dan membuat laporan polis yang tidak habis-habis itu hanya menunjukkan kelemahan orang Melayu, dan pada akhirnya mungkin akan diketawakan orang saja.

No comments: