Friday, November 18, 2011

Harussani dan Perpaduan Melayu

Saya tertarik dengan kenyataan Harussani bahawa beliau masih tetap memperjuangkan perpaduan Melayu, khasnya kerjasama antara UMNO dengan PAS.

Saya ingin mempercayai orang Melayu akan bersatu juga pada satu masa nanti, tapi bukan sekarang atau dalam jangka masa terdekat.

Sekarang orang Melayu tidak akan bersatu, kerana syarat atau keadaan yang perlu dan cukup, yang boleh mendorong mereka bersatu tidak ada atau tidak cukup kuat.

Akan tetapi, saya juga tidak melihat kemungkinan orang Melayu akan bersatu dengan bangsa lain, walaupun seratus atau dua ratus tahun lagi.

Sudah lebih setengah abad orang Melayu berkongsi kuasa memerintah negara ini bersama orang Cina dan India melalui Perikatan/BN. Akan tetapi, perpaduan yang tulin atau perpaduan yang sebenar tidak wujud. Yang wujud sekarang hanyalah perpaduan palsu.

Gabungan PAS dengan PKR dan DAP yang dikatakan "politik baru" melalui Pakatan Rakyat juga saya kira tidak akan membawa kepada perpaduan rakyat Malaysia, kecuali perpaduan palsu juga.

Sebenarnya kewujudan bangsa Melayu, Cina dan India yang menganut agama yang berbeza adalah sesuatu yang bersifat semula jadi. Setiap bangsa mahu mengekalkan identiti masing-masing dan mahu memperjuangkan kepentingan masing-masing. Tidak terlihat kemungkinan mereka akan menjadi satu bangsa yang boleh disebut bangsa Melaysia, kecuali dalam Perlembagaan atau di atas kertas sahaja.

Walaupun sekarang Najib cuba memperkenalkan konsep "Satu Malaysia", tapi saya tidak yakin ia akan menjadi realiti, dan pada akhirnya akan tinggal sebagai slogan sahaja.

Mungkin apabila persaingan dan konflik perkauman sudah sampai ke kemuncaknya, dan perpecahan sudah tidak dapat dibendung lagi, orang Melayu akan kembali menjadi bangsa yang bersatu dan memisahkan diri daripada bangsa lain, walaupun terpaksa hidup bersama di negara ini.

No comments: