Monday, June 22, 2009

Bagi PAS, UMNO lebih berbahaya daripada DAP

Banyak orang bertanya mengapa PAS boleh berkawan dan bekerjasama dengan DAP sebuah parti Cina, tapi tidak boleh atau tidak mahu bekerjasama dengan UMNO, sebuah parti Melayu/Islam?

Mengapa PAS boleh berkawan dengan DAP, sedangkan DAP secara terus terang mengatakan ia tidak mahu pelaksanaan undang-undang Islam dan penubuhan negara Islam yang diperjuangkan oleh PAS?

Bagi saya jawapannya mudah saja: bagi PAS, UMNO lebih berbahaya daripada DAP.

Mengapa saya berkata demikian?

PAS dan UMNO adalah sama-sama parti Melayu dan sama-sama bergantung kepada sokongan orang Melayu. Kedua-dua parti itu akan lemah jika kurang mendapat sokongan orang Melayu.

PAS akan terus hidup jika ramai orang Melayu yang menyokongnya, tapi PAS akan mati jika semua atau majoriti orang Melayu beralih menyokong UMNO.

Berdasarkan logik ini, UMNO boleh menawan dan memang berhasrat menawan Kelantan yang dikuasai oleh PAS sejak lama dahulu, tapi DAP tentu tidak mampu dan mungkin tidak berhasrat berbuat demikian.

Dengan perkataan lain, UMNO boleh membunuh PAS jika UMNO dapat menarik sokongan bahagian terbesar orang Melayu dan mengusir PAS dari negeri dan kawasan yang selama ini dikuasai oleh PAS. Sedangkan DAP sebagai parti Cina, tentu tidak akan menggugat negeri atau kawasan yang majoriti penduduknya orang Melayu yang selama ini dikuasai oleh PAS dan tempat terletaknya tunjang kekuatan PAS.

Oleh yang demikian, adalah logik politik, jika untuk kelangsungan hidupnya, PAS terus berkawan dan bekerjasama dengan DAP dan bukan dengan UMNO.

Dengan berkawan dengan DAP (dan juga PKR) PAS boleh menarik sokongan sebahagian orang bukan Melayu seperti dalam PRU 12, dan tanpa diduga, dapat berkongsi kuasa memerintah Selangor dan Pulau Pinang, dan sebelum ini Perak juga.

Jadi dari segi strategi politik, tindakan PAS terus bekerjasama dengan DAP dan PKR dalam Pakatan Rakyat adalah betul, kerana kerjasama itu memungkinkannya mendapat kekuatan untuk terus bersaing dengan UMNO, dan tidak akan dibunuh oleh UMNO.

Dengan bekerjasama dengan DAP juga, PAS bukan saja dapat terus memerintah dan menguasai Kelantan, tapi dapat berkongsi kuasa memerintah negeri lain.

Sebaliknya, jika PAS memilih bekerjasama dengan UMNO, ia sebenarnya memilih jalan mati, kerana jika UMNO kuat, UMNO-lah yang akan menelan PAS; bukan DAP.

No comments: