Wednesday, June 17, 2009

Konsep kerajaan perpaduan yang masih kabur

Banyak orang bercakap tentang kerajaan perpaduan. Tapi bagi saya konsep kerajaan perpaduan itu masih kabur.

Pada tahun 1974, ketika Tun Razak menjadi PM dan PAS turut menjadi komponen BN, kita mungkin boleh mengatakan apa yang dikatakan kerajaan perpaduan telah wujud.

Pada masa itu jelas sekali, dalam politik Malaysia orang Melayu menjadi golongan yang dominan dan UMNO pula menjadi parti yang dominan dalam kerajaan perpaduan tersebut. Walaupun PAS berada dalam BN, tetapi kedudukan PAS adalah sebagai "parti nombor dua", dan bukan parti yang setaraf dengan UMNO.

Kini, di kalangan sebahagian orang Melayu, khasnya ahli UMNO yang menyokong konsep kerajaan perpaduan, mungkin begitulah bentuk kerajaan perpaduan yang mereka bayangkan: orang Melayu akan menjadi pemegang kuasa yang dominan kembali dan UMNO pula terus menjadi parti yang dominan.

Mereka mungkin boleh menerima PAS berada semula dalam BN, tetapi mereka mahu UMNO tetap menjadi parti nombor satu dan PAS parti nombor dua.

Saya tidak tahu adakah PAS bersetuju dengan kedudukan seperti itu. Jika PAS bersetuju, mungkin kerajaan perpaduan itu boleh diwujudkan. Akan tetapi, jika tidak, konsep kerajaan perpaduan itu tentu akan terus menjadi impian saja.

Selain itu, bagi PAS, tindakan UMNO menendang PAS keluar dari BN pada masa yang lalu, tentu tidak boleh mereka lupakan begitu saja.

Mereka masih menganggap, UMNO hanya memerlukan PAS sebagai rakan ketika lemah, tetapi akan menendang PAS ketika telah kuat kembali.

Walaupun ada pemimpin PAS yang menganggap konsep kerajaan perpaduan itu baik demi kepentingan orang Melayu dan Islam, tetapi pengalaman pahit ketika ditendang keluar dari BN dahulu tetap merupakan penghalang bagi sebagian ahli PAS untuk berbaik-baik semula denganUMNO.

Dan walaupun sesetengah ahli dan pemimpin PAS memang telah merujuk ayat Quran yang menegaskan bahawa mereka memang wajar bersatu semula dengan UMNO, jika sikap UMNO telah berubah dan benar-benar jujur untuk membentuk kerajaan perpaduan, tetapi saya kira perkiraan dan pertimbangan politik semasa tetap merupakan penghalang untuk terlaksananya konsep itu.

Jadi saya mungkin bersikap realistik, jika tidaklah berharap sangat apa yang digembar-gemburkan sebagai kerajaan perpaduan itu akan menjadi kenyataan.

No comments: