Thursday, December 8, 2011

DAP belum layak bertanding di kawasan majoriti Melayu

Tidak ada salahnya DAP bertanding atau meletakkan calon Melayu di kawasan majoriti Melayu dalam pilihan raya umum yang akan datang.

Akan tetapi, syaratnya DAP haruslah ada penyokong dan kekuataannya sendiri di kawasan itu. Dengan perkataan lain, DAP haruslah sudah ada ahli dan penyokong Melayu yang ramai di kawasan itu.

Sekiranya tidak demikian, barangkali DAP hanya ingin menumpang kekuatan PAS atau bertanding di kawasan yang dianggap sebagai kubu PAS, dan dengan itu calon Melayu DAP berharap akan menang dengan sokongan ahli dan penyokong PAS.

Mana boleh begitu. PAS tentu tidak bersetuju atau sepatutnya tidak bersetuju sebagaimana pendirian Timbalan Pengerusi PAS Selangor.

Sekiranya majoriti ahli dan penyokong DAP masih lagi terdiri daripada kaum Cina, maka sepatutnya DAP bertanding di kawasan Cina saja. Dan memang belum sampai masanya DAP meletakkan calon Melayu di kawasan majoriti Melayu.

Lagi pun DAP pada hakikanya masih merupakan sebuah parti Cina. Hakikat ini tidak akan berubah selagi DAP masih memperjuangkan konsep Malaysian Malaysia yang pada hakikatnya sama dengan memperjuangkan kepentingan orang bukan Melahyu, khasnya kaum Cina.

DAP tidak akan berubah menjadi parti berbilang kaum semata-mata kerana meletakkan calon Melayu di kawasan majoriti Melayu.

DAP harus membuang konsep Malaysian Malaysia yang menjadi pegangannya terlebih dahulu, dan harus mendapatkan ahli dan penyokong yang ramai daripada orang Melayu terlebih dahulu, barulah layak bertanding di kawasan majoriti Melayu.

No comments: