Tuesday, September 29, 2009

Pemilihan Isa membayangkan dilema UMNO?

Di samping orang yang bersetuju, tentu ada orang yang tidak bersetuju Isa Samad dipilih menjadi calon BN dalam PRK Bagan Pinang.

Bagaimanapun, sama ada pemilihan Isa Samad itu tepat atau tidak, saya kira ia menggambarkan sedikit banyak dilema yang sedang dihadapi oleh UMNO sekarang.

Sesetengah pemimpin dan ahli UMNO mungkin mahu orang lain menjadi calon BN. Akan tetapi, pucuk pimpinan UMNO terpaksa memilih Isa, kerana mematuhi kehendak UMNO tempatan dan mungkin kehendak penduduk tempatan juga .

Sekiranya Isa tidak dipilih sebagai calon, orang-orang UMNO di kawasan itu dikatakan mahu memboikot pilihan raya tersebut.

Sesetengah pemimpin dan ahli UMNO, termasuk Tun Mahathir, tidak bersetuju Isa dipilih sebagai calon kerana Isa pernah terlibat dengan kes rasuah (politik wang)

Memilih Isa sebagai calon sebenarnya membayangkan UMNO tidak serius dalam usaha membanteras politik wang, dan ini memberi peluang kepada pihak pembangkang untuk mempertikaikan kewibawaan calon BN.

Namun, kita semua tahu kemampuan UMNO dalam membanteras politik wang ini sememangnya terhad, kerana politik wang itu sudah jadi "budaya UMNO" dan dengan itu "tidak dianggap salah" oleh sesetengah ahli dan pemimpin UMNO.

Pada masa yang sama, kita boleh melihat bahawa pucuk pimpinan UMNO juga mungkin tidak mempunyai keberanian yang cukup untuk mengambil tindakan terhadap sesetengah "tokoh" UMNO.

Kita lihat saja calon Timbalan Presiden yang dikatakan terlibat dengan politik wang, tapi sampai kini tidak ada apa-apa tindakan yang diambil terhadapnya. Begitu juga Ketua Pemuda UMNO yang dikatakan terlibat dengan politik wang. Tapi apakah tindakan yang telah diambil terhadapnya?

Jadi dalam hal ini, pucuk pimpinan UMNO agaknya terpaksa juga berkompromi memilih Isa, walaupun Isa adalah tokoh UMNO yang pernah dihukum kerana terlibat dengan rasuah.

Bagi saya semua ini adalah dilema UMNO, yang membayangkan UMNO belum berubah dan sukar berubah.

Adakah UMNO mahu rakyat yang mengubah UMNO , dan bukan UMNO sendiri yang membuat perubahan tersebut?

No comments: