Sunday, October 18, 2009

Orang bukan Melayu sudah meninggalkan PAS?

Petang semalam, 18 Oktober 2009, saya terjumpa seorang kawan yang baru pulang dari menghadiri rumah terbuka hari raya PAS di Taman Melewar.

Katanya rumah terbuka hari raya PAS pada kali ini mempunyai satu kelainan yang penting berbanding dengan rumah terbuka hari raya PAS pada tahun sebelumnya.

Kelainan yang dimaksudkannya ialah ketiadaan orang bukan Melayu/bukan Islam yang menghadiri rumah terbuka tersebut. Malah orang-orang yang selama ini mendakwa sebagai ahli Kelab Penyokong PAS pun tidak kelihatan.

Bagi saya, ketiadaan orang bukan Melayu/bukan Islam yang menghadiri rumah terbuka hari raya PAS ini membayangkan satu perkara yang amat penting, iaitu orang bukan Melayu/bukan Islam mungkin sudah menjauhi PAS dan tidak lagi mahu bersama PAS.

Implikasi politiknya ialah orang bukan Melayu/bukan Islam nampaknya sudah tidak menyokong PAS dan dengan itu tidak akan mengundi PAS dalam pilihan raya yang akan datang.

Hal ini memang sudah terbukti dalam pilihan raya kecil Bagan Pinang baru-baru ini, apabila pengundi India dan Cina yang dahulunya menyokong PAS sudah bertukar haluan menyokong BN.

Bagaimanakah nasib PAS dalam pilihan raya umum akan datang? Adakah PAS sudah benar-benar ditinggalkan oleh orang bukan Melayu/bukan Islam, dan tidak akan mendapat undi dan sokongan daripada mereka?

Marilah sama-sama kita saksikan.

No comments: