Monday, May 11, 2009

Jalan penyelesaian krisis politik Perak

Tahniah kepada Datuk Mohammad Nizar, kerana mahkamah tinggi memutuskan bahawa beliau masih lagi merupakan MB Perak yang sah.

Walaupun keputusan ini dikatakan belum muktamad, kerana pihak yang kalah masih boleh mengemukakan rayuan ke mahkamah rayuan, tapi saya melihat keputusan mahkamah tinggi ini boleh membuka jalan untuk menyelesaikan krisis politik Perak.

Mohmamad Nizar boleh terus menjalankan tugasnya sebagai MB Perak sekiranya beliau mempunyai sokongan yang mencukupi dalam DUN. Sebaliknya, beliau boleh meminta Sultan untuk membubarkan DUN supaya satu pilihan raya baru boleh diadakan, sekiranya beliau tidak mempunyai sokongan yang mencukupi..

Walaupun ada kemungkinan Sultan Perak tidak memperkenankan permohonan beliau, tetapi setelah krisis politik Perak berlanjutan selama 3 bulan, saya kira Sultan tentu lebih tahu apa yang lebih wajar dilakukan oleh Baginda untuk menyelesaikan krisis politik tersebut.

Sebelum ini sudah banyak pihak yang memberi pendapat bahawa cara yang sebaik-baiknya untuk menyelesakan krisis politik Perak ialah dengan membubarkan DUN dan mengadakan pilihan raya baru, dan bukan melalui rampasan kuasa melalui pintu belakang.

Dengan membubarkan DUN, bermakna kita memberikan mandat kepada rakyat untuk memilih kerajaan yang baru. Biarlah rakyat yang menentukan siapakah yang mereka mahu pilih sebagai pemerintah.

Kebetulan Najib, PM baru kita sudah berkali-kali melaungkan slogan baru bahawa "rakyat didahulukan.".

Maka sekarang sampailah masanya Najib mengkotakan slogan yang baru diperkenalkannya itu.

No comments: