Thursday, July 30, 2009

Dakwaan Khir: fakta atau fiksi?

Utusan Malaysia hari ini (30 Julai 2009)menyiarkan dakwaan Khir Toyo bahawa di Selangor kini telah beroperasi lebih 4,000 pusat hiburan, judi dan spa haram sejak kerajaan Pakatan Rakyat (PR ) mengambail alih pemerintahan negeri itu.

Kita tidak tahu sama ada dakwaan Khir itu berasaskan fakta atau fiksi.

Kita tidak tahu juga adakah Khir mempunyai "jentera penyiasatnya" sendiri yang boleh membuktikan kesahihan dakwaannya itu.

Jika beliau mempunyai bukti, adalah wajar beliau melaporkannya kepada pihak yang berkuasa, seperti yang diminta oleh Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah, Bukit Aman. Tindakan ini tentu lebih terhormat.

Bagaimanapun, inilah salah satu contoh bagaimana akhbar arus perdana yang mengaku sebagai "penyebar fikiran rakyat" sanggup berkonspirasi untuk menjatuhkan kerajaan PR.

Hal ini sudah dilakukan oleh akhbar tersebut sebelum ini dalam usaha BN mengambil alih pemerintahan Perak daripada PR.

Saya tidak tahu sampai bila akhbar berkenaan hendak melakukan tindakan yang tidak wajar dihormati ini.

Monday, July 27, 2009

Perhimpunan anti-ISA dan pro-ISA

Dalam sejarah perhimpunan atau demonstrasi rakyat pada masa yang lalu, saya rasa ada, malah banyak juga, perhimpunan yang berlangsung dalam keadaan aman dan tertib, sekiranya tidak dihalang dan "diganggu" oleh pihak polis.

Bagaimana dengan perhimpunan anti-ISA yang akan dianjurkan oleh GMI pada 1 Ogos 2009 ini?

Saya kira alangkah bagus dan indahnya sekiranya ia dapat berlangsung dengan aman dan tertib tanpa halangan dan gangguan dari mana-mana pihak.

Pihak polis mungkin boleh hadir tapi bukan untuk menghalang, malah sebaliknya untuk membantu dan mempastikan perhimpunan itu berlangsung dengan aman dan tertib.

Pihak kerajaan pula, khasnya Najib, mungkin akan lebih dihormati jika beliau boleh mencuba bersikap liberal, dan turut mempastikan perhimpunan itu berlangsung dengan aman dan tertib.

Dalam hal ini sikap Khairy, Ketua Pemuda UMNO yang mengambil sikap berkecuali memang wajar dipuji. Walau apapun motif beliau bersikap demikian, tetapi biarlah pada kali ini saya menyanjung sikap dan tindakan beliau.

Bagaimana pula dengan golongan pro-ISA?

Dalam negara demokrasi, sikap mereka tentu wajar dihormati. Jadi jika mereka merasa perlu, mereka juga boleh mengadakan perhimpunan, tetapi biarlah pada masa atau hari yang lain. Apa salahnya?

Badan-badan seperti PERKASA , PEWARIS dan NGO yang lain mungkin mampu mengadakan perhimpunan yang lebih besar. Ini pun bagus juga.

Perhimpunan mereka juga wajar dibenarkan dan tidak dihalang. Biarlah perhimpunan mereka berlangsung dengan aman dan tertib, seperti perhimpunan golongan anti-ISA.

Dengan itu, secara tidak langsung kerajaan juga boleh menilai, bahagian terbesar rakyat Malaysia berada di pihak mana-- di pihak anti-ISA atau pro-ISA.

Dalam hal ini, saya tidak melihat kewajarannya golongan pro-ISA, seperti PESAKA hendak mengadakan perhimpunan pada tarikh yang sama (1 Ogos). Ini perbuatan orang kaki gaduh -- bukan cara hendak menunjukkan pendirian secara wajar dalam sebuah negara demokrasi.

Sikap Nik Aziz tidak berubah

Mengapakah pemimpin UMNO dan sesetengah akhbar arus perdana terlalu ghairah dengan idea "kerajaan perpaduan"?

Nik Aziz hanya menyatakan, dia mahu berbaik-baik dan bekerjasama dengan kerajaan Pusat; tak sebut pun nak bentuk kerajaan perpaduan dengan UMNO. Tapi sesetengah pemimpin UMNO dan akhbar arus perdana begitu cepat melompat, seolah-olah Nik Aziz sudah berubah sikap dan mahukan kerajaan perpaduan.

Sebagaimana yang saya nyatakan dalam posting terdahulu, dan disebut oleh Nik Aziz dalam penjelasannya semalam (Utusan Malaysia, 28 Julai 2009), dia hanya mahu bekerjasama pada peringkat kerajaan, iaitu antara kerajaan negeri dan dengan kerajaan Pusat -- bukan antara parti PAS dengan parti UMNO.

Oleh kerana negara kita mengamalkan sistem Federal, kerajaan Pusat mempunyai obligasi mengikut perlembagaan terhadap kerajaan negeri -- termasuk dari segi pembangunan. Inilah yang dinyatakan dan "dituntut" oleh Nik Aziz.

Akan tetapi, apabila seorang Menteri UMNO menghalang pegawainya bekerjasama dengan kerajaan negeri, dia tentu boleh mempersoalkan tindakan menteri tersebut.

Begitu juga apabila kerajaan Pusat menyalurkan peruntukan pembangunan melalui Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP) dan tidak melalui kerajaan negeri. Ini juga katanya bertentangan dengan perlembagaan.

Oleh itu, berdasarkan pengalamannya yang pahit dalam perhubungan dengan kerajaan Pusat yang diterajui oleh UMNO, dia nampaknya dengan selamba saja berkata, " Pergi jahanamlah UMNO!"

Inilah sikap sebenar Nik Aziz terhadap UMNO. Sikap beliau belum berubah dan memang tidak berubah. Hanya orang UMNO yang terlalu ghairah dengan idea kerajaan perpaduan itu saja yang salah faham.

Bagaimanapun, jika saya boleh memberikan pendapat, keghairahan UMNO dan sesetengah akhbar arus perdana dengan idea kerajaan perpaduan itu tentu ada agenda dan motif yang tertentu -- malah mungkin ada udang di sebalik batu.

Apakah agenda dan motif UMNO tersebut? Bolehkah kita nafikan bahawa UMNO hendak menarik PAS keluar dari Pakatan Rakyat dan memecahkan Pakatan Rakyat?

Sama ada andaian ini benar atau tidak, inilah agenda dan motif UMNO yang dibaca oleh orang-orang PAS.

Oleh yang demikian, saya tidak nampak apa faedahnya UMNO begitu beria-ia hendak menarik PAS menyertai kerajaan perpaduan.

PAS mencurigai keikhlasan UMNO, walau betapa baik pun idea dan konsep kerajaan perpaduan itu untuk kepentingan umat Melayu dan Islam.

Kecurigaan PAS ini tentu asasnya -- berdasarkan pengalaman sejarah dan fakta politik semasa.

Oleh itu, sekurang-kurangnya untuk masa ini, idea kerajaan perpaduan itu mungkin baik kita lupakan saja.

Sunday, July 26, 2009

Hanya bekerjasama; bukan "berpadu"?

Adalah satu perkara yang menarik melihat Nik Aziz, MB Kelantan bersalaman dengan Mustapha Mohamad, seorang menteri kerajaan Pusat, dan kemudiannya mendengar kenyataan Nik Aziz bahawa beliau mahu berbaik-baik dan bekerjasama dengan kerajaan Pusat.

Hal ini saya kira wajar, kerana bukankah Kelantan sebahagian daripada Malaysia? Sepatutnya tidak ada sebab mengapa kerajaan negeri dan kerajaan Pusat tidak boleh bekerjasama.

Lagipun bukankah Kelantan sebuah"negeri Melayu"? Jika kerajaan BN yang diterajui oleh UMNO, sebuah parti Melayu, hendak menolong orang Melayu, tidakkah wajar kerajaan Pusat bekerjasama dan berbaik-baik dengan kerajaan Kelantan yang juga diperintah oleh "parti Melayu"?

Walau bagaimanapun, saya kira pemimpin UMNO tidak perlu melompat dan begitu tergesa-gesa dengan mengharapkan perubahan sikap Nik Aziz itu akan membawa kepada kewujudan kerajaan perpaduan.

Kerajaan perpaduan (UMNO dan PAS) adalah satu konsep lain dan agenda lain. Dan dalam konteks semasa bukanlah mudah untuk diwujudkan.

Mungkin juga Nik Aziz sebenarnya hanya hendak berbaik-baik dan bekerjasama; bukan hendak mewujudkan kerajaan perpaduan.

Jadi janganlah kecewa jika nanti Nik Aziz "mengubah cakap" bahawa beliau sebenarnya tidak bermaksud atau belum bermaksud untuk mewujudkan kerajaan perpaduan.

Pemimpin UMNO tidak perlu melompat dengan tujuan untuk memecahkan Pakatan Rakyat. Ini pun saya kira sukar berlaku buat masa ini, kerana PAS mempunyai komitmen yang tinggi untuk mengekalkan pakatan itu bersama DAP dan PKR.

Kerjasama dan hubungan baik yang ingin diwujudkan oleh Nik Aziz antara Kelantan dan Pusat tidak akan membawa perpecahan kepada Pakatan Rakyat.

Buat masa ini saya kira biarlah kita lihat dahulu bagaimana kerajaan Kelantan bekerjasama dengan kerajaan Pusat. Jika berjaya, itupun sudah besar manfaatnya untuk orang Melayu dan Islam.

Tentang kerajaan perpaduan PAS dan UMNO saya kira masih kabur dan masih jauh, dan janganlah berharap sangat ia akan terwujud dalam masa yang singkat, apatah lagi PAS saya kira memang sudah tahu apa agenda UMNO.

Tentu Nik Aziz dan PAS tidak mahu masuk perangkap UMNO.

Tuesday, July 14, 2009

Keputusan Pilihan Raya Manek Urai Sebenarnya Membayangkan Perpecahan Orang Melayu

Keputusan pilihan raya kecil Manek Urai agaknya tidaklah mengejutkan sangat.

Hal ini demikian, kerana a) PAS sedang mengalami konflik dalaman, dan pengaruh Nik Aziz juga ada hadnya. Atau mungkin boleh kita katakan keputusan pilihan raya kecil itu menunjukkan pengaruh Nik Aziz mungkin sudah merosot, dan tidaklah sekuat mana. b) BN banyak menaburkan janji pembangunan yang begitu hebat, dan di sesetengah tempat pembelian undi juga mungkin dilakukan oleh orang-orang BN.

Bagaimanapun, yang lebih memprihatinkan saya ialah, keputusan pilihan raya itu benar-benar menunjukan bahawa orang Melayu kini memang terbelah dua: separuh menyokong PAS, dan separuh menyokong UMNO.

Inilah gambaran yang real dan nyata tentang perpecahan orang Melayu.

Di kawasan Melayu hal itu barangkali tidak mengapa. Tapi bagaimana di kawasan campuran, di mana undi orang bukan Melayu yang akan jadi penentu?

Dalam PRU 12 , kita dapat menyaksikan, PAS telah menang di sesetengah kawasan campuran, kerana undi orang bukan Melayu berpihak kepada mereka.

Inilah punca kekalahan BN dan punca PR dapat memerintah beberapa negeri, seperti Selangor dan Perak.

Dan ini nampaknya yang telah mendorong Najib mengumumkan beberapa dasar yang kelihatan sangat liberal dan seolah-olah memberi pelbagai konsesi kepada orang bukan Melayu, dengan tujuan untuk mendapatkan kembali sokongan dan undi orang bukan Melayu dalam PRU yang akan datang.

Lihat saja pengumuman beliau tentang Biasiswa Nasional dan Saham I Malaysia yang bernilai RM10 bilion. Tidakkah ini merupkan konsesi yang sangat besar untuk orang bukan Melayu?

Apakah ertinya ini kepada politik Melayu dan masa depan orang Melayu?

Oleh kerana undi orang bukan Melayu agaknya sudah jadi penentu, banyak hak dan mungkin maruah orang Melayu juga terpaksa "digadaikan" untuk mendapatkan sokongan dan undi mereka.

Orang Melayu yang berpandangan jauh mungkin sudah dapat membayangkan bahaya yang mengancam kuasa politik orang Melayu dan kelangsungan hidup orang Melayu dari dasar-dasar yang diumumkan oleh Najib.

Akan tetapi, orang Melayu yang selalu taat kepada pemimpin mungkin akan mendiamkan diri saja, sama ada kerana tidak mahu bising-basing atau tidak berani menyatakan pendapat mereka.

Sebagaimana lazimnya, orang Melayu juga mungkin hanya akan tengadah setelah terantuk. Tapi masa itu mungkin sudah terlambat.

Wednesday, July 8, 2009

Kampung Buah Pala: Isunya ialah masalah setinggan yang tidak diselesaikan

Orang-orang yang bersimpati dengan nasib orang India yang menjadi penduduk Kg.Buah Pala, Pulau Pinang, atau berminat untuk membincangkan nasib dan masalah mereka, saya kira tidak harus melupakan dua fakta berikut:
a) Tanah yang mereka duduki selama bertahun-tahun itu dahulunya adalah tanah kerajaan negeri.
b) Status mereka tinggal di kampung itu adalah sebagai setinggan.

Masalah yang mereka hadapi sekarang mungkin tidak berlaku, sekiranya kerajaan negeri yang terdahulu (BN) memberikan tanah itu kepada mereka sebagai hak milik yang kekal.

Akan tetapi, kita semua tahu bahawa sejak tahun 1980-an ke atas memang tidak ada kerajaan negeri yang mahu bermurah hati untuk memberikan tanah yang diduduki oleh setinggan kepada mereka, walaupun mereka telah mendudukinya selama beberapa generasi.

Bagi kerajaan negeri dan tokoh politik yang berkuasa di peringkat negeri, tentu lebih menguntungkan jika tanah itu diserahkan kepada pemaju atau syarikat swasta atau "syarikat kroni" yang berkaitan dengan mereka.

Hal seperti ini sudah berlaku di Selangor beberapa tahun yang lalu, khasnya ketika Selangor diterajui oleh Khir Toyo sebagai MB yang nampaknya kurang bersimpati dengan nasib setinggan Melayu.

Begitu banyak kawasan setinggan Melayu yang telah diserahkan atau "dijual" kepada syarikat swasta, walaupun para setinggan Melayu telah puluhan tahun tinggal di kawasan itu.

Sebahagian besar daripada setinggan Melayu itu agaknya berpeluang membeli dan memiliki rumah flat yang dibina oleh kerajaan, dan dengan itu telah dapat tinggal di rumah halal; bukan lagi di rumah setinggan.

Akan tetapi, pada realitinya mereka memang telah "dihalau" dari kawasan perkampungan Melayu di kota yang telah mereka bangunkan dengan susah payah dan telah mereka duduki bertahun-tahun.

Sekarang nasib yang telah dialami lebih dahulu oleh setinggan Melayu di Selangor itu dialami pula oleh setinggan India di Kampung Buah Pala, Pulau Pinang.

Sekarang, saya kira memang tidak ada sesiapa yang mampu menolong mereka, sama ada kerajaan negeri atau kerajaan pusat.

Kesalahan mereka ialah mereka tidak menuntut tanah itu sebagai hak milik mereka 30 atau 40 tahun yang lalu, ketika harga tanah agaknya belum begitu mahal, dan ketika kerajaan negeri mungkin lebih bersedia menyerahkan tanah itu kepada mereka, sekiranya ada tekanan politik yang kuat.

Kesalahan kerajaan negeri yang terdahulu pula ialah kurang prihatin terhadap masalah setinggan, dan membiarkan saja masalah setinggan itu berlarutan selama berpuluh tahun.

Sekarang saya rasa nasi sudah menjadi bubur. Tidak banyak, dan malah mungkin tidak ada apa-apa yang boleh dilakukan untuk memberi mereka peluang terus tinggal di kampung itu.

Mereka sudah "dihalau" oleh kerajaan negeri yang terdahulu, yang memberikan tanah itu kepada Koperasi Pegawai Kerajaan Pulau Pinang (KPKPP), sebagai ganti tanah KPKPP di tempat lain yang diambil oleh kerajaan negeri.

Dan dengan itu, mereka terpaksa meninggalkan kampung itu, sama ada mereka mahu atau tidak.

Mungkin pihak pemaju yang mengambil tanah itu dari KPKPP mahu memberi sedikit pampasan kepada mereka. Dan dengan wang itu, mereka boleh memberi rumah murah di tempat lain.

Agaknya itulah saja penyelesaian yang terbuka untuk mereka, yang terhalau dari kampung yang telah mereka duduki puluhan tahun.